De kunst van het bewegende design

Motion design

 

Beweging is een belangrijk concept in UI-ontwerp. Gebruikers interageren met digitale inhoud door aanraking, zicht en geluid. Als uw site niet gemakkelijk kan worden verkend, begrepen of gebruikt door uw gebruikers, zal hij worden genegeerd. Om een succesvolle gebruikerservaring te creëren met beweging als ontwerpprincipe, moet u eerst de verschillende soorten beweging in het ontwerp begrijpen. Motion design is de praktijk van het ontwerpen voor beweging die natuurlijk of intuïtief is voor het menselijk oog en brein. Het wordt ook wel "human-centered design", "design for interaction", "interactive design" en "UX Design" genoemd.

Bewegingstypes in ontwerp

De verschillende soorten beweging in ontwerp kunnen worden gecategoriseerd aan de hand van het soort beweging (natuurlijk of onnatuurlijk) en de plaats in de gebruikersinterface waar die plaatsvindt.

Natuurlijke beweging is hoe een menselijk lichaam natuurlijk beweegt, zoals lopen, rennen, zwemmen of het gebruik van een muis of ander aanwijsapparaat. Het is het soort beweging dat gebruikers willen ervaren bij het gebruik van digitale producten. We zijn allemaal vertrouwd met lopen in een fysieke omgeving, en lopen in de digitale wereld voelt heel vergelijkbaar. U kunt natuurlijke bewegingen gebruiken om gebruikers door uw digitale ervaring te leiden en het verkennen van uw site te vergemakkelijken.

Van onnatuurlijke beweging is sprake wanneer het ontwerp natuurlijke bewegingen probeert na te bootsen, zoals het nabootsen van een hand die door de lucht schiet. Dit type beweging is onnatuurlijk en wordt vaak gebruikt in reclame, animatie en films. De meeste mensen hebben wel eens onnatuurlijke beweging gezien, maar de meesten willen dat niet ervaren in een digitaal product.

Op hardware gebaseerde beweging

Op hardware gebaseerde beweging kan echte of elektronische beweging zijn, een soort kunstmatige beweging die ontworpen is om echte beweging na te bootsen. Dit type beweging wordt gebruikt in set design, waar de camera's bewegen om bijvoorbeeld een persoon te simuleren die door een gang loopt. Op hardware gebaseerde beweging wordt ook gebruikt in webdesign om parallax scrolling te creëren, waarbij één element met een andere snelheid beweegt dan de rest van de UI-elementen op de pagina.

Software-gebaseerde beweging

Op software gebaseerde beweging is een soort kunstmatige beweging die ontworpen is om natuurlijke beweging na te bootsen. Op software gebaseerde beweging kan optreden als gevolg van het volgende:

  • Scripting en programmering
  • Tekenen en schrijven
  • Interacties tussen software-elementen

Wrap-up

De kunst van beweging: motion design. Het is het proces van ontwerpen voor het menselijk oog en de hersenen om beweging natuurlijk waar te nemen. Beweging kan natuurlijk of onnatuurlijk zijn, afhankelijk van het type beweging dat in het ontwerp wordt gebruikt. Hardwarematige beweging maakt natuurlijke beweging mogelijk, terwijl softwarematige beweging kunstmatig is. Beide soorten beweging kunnen worden gebruikt om tastbare en penseelstreekeffecten te creëren. Tot slot is parallax scrolling een vorm van softwarematige beweging die een 3D-effect creëert in UI-ontwerp.